Takläggare – Rope access – Papptak – Sedumtak – Takläggning Stockholm

Hantverkare, dom kommer ju aldrig när man vill!

Det stämmer ofta. Men har du tänkt på varför?

Det uppenbara klandrandet grundar sig förmodligen i någon slags ”varför skiter dom i just mig”-känsla hos kunden. Eller ”det är ju bara ett litet jobb på 2 timmar!”.

Ser man det från en företagares perspektiv så finns vissa nyckeltal att sträva efter: tex ”debiteringsgrad”. Hur många av alla arbetade timmar på ett år som har varit debiterbara (som kunden betalar för), och då är tex kontorsjobb inräknat då man inte får betalt av kunden (ingen kund vill ju betala för saker som görs på annat ställe).

En timpenning på tex 500 kr kan låta mycket för kunden att betala, ”Hantverkaren ska minsann bli rik på mig!”, men för en företagare som har en debiteringsgrad på 50% pga att han måste sitta på kontor ibland och göra offerter, fakturor in och ut, ansökningar om ROT-avdrag, bokföring, löner, osv. så blir hans förtjänst då 250 kr per arbetad timme utslaget på ett år.

För att få upp debiteringsgraden och kunna gå runt på dagens prispressade marknad, måste man som företagare pussla dagligen så att man kan debitera så många timmar som möjligt per arbetsdag, även om det är från flera kunder. Istället för att stå på plats och vänta 2 timmar på en leverans, kanske man åker och gör ett annat jobb så länge och kommer åter imorgon då leveransen har kommit. På så sätt kan man debitera en hel dag delat på två kunder istället för en hel dag minus de två väntetimmarna som kunden definitivt inte tänker betala för.

Samma princip gäller för företag med flera anställda, men snabbare och hårdare. Anställda som står still, tickar pengar av de som är igång så att dom i värsta fall tar ut varandra och företaget går dåligt. Här kommer en annan dimension av pusslande in. Saker som logistikoptimering, parallella arbetsscheman och samkörning av administrationsprocesser blir mer avgörande. Det handlar om att sysselsätta sina anställda och att öka debiteringsgraden. Helst vill man då ha långa stora jobb som kräver liten mängd odebiterbar administration per debiterbar arbetstimme. Automatiskt blir små jobb låg prio eftersom dom oftast innebär stor mängd odebiterbar administration per debiterbar arbetstimme.

Som företagare vill man också ha så många jobb uppbokade som möjligt. Det handlar främst om att man vill kunna känna sig säker som anställda gör. ”Kommer jag kunna få någon lön nästa månad?”, ”Kan jag ta semester i sommar?”, ”har jag ens möjlighet att vila om jag blir sjuk?”. Mycket vanliga plågor hos företagare, för detta är helt beroende av förmågan att boka upp jobb och pussla. Osäkerheten tär kraftfullt på en redan överarbetande entreprenör som för sitt liv försöker få mat på bordet till familjen.

En annan faktor är väderlek när det gäller hantverksjobb utomhus. Regnar det kan man inte lägga tak och schemat skjuts fram. När regnar det? Ja.. hur långt kommer ett bensindrivet fordon på 3,5 liter bensin?

Ovanstående är trubbiga och förenklade exempel på varför:

  • Priserna varierar i offerter
  • Företag kan ha svårt att ge exakta datum
  • Företaget dröjer extra innan arbetet startas
  • Arbetarna kanske hoppar över eller kör några timmar en dag på ditt jobb för att de behöver rädda hål i pusslet
  • Det dröjer lääänge innan storföretaget kan utföra det lilla jobbet

Helt enkelt att hantverkaren aldrig kommer när man vill! Vi försöker inte försvara slarvighet, blott att väcka tankar.

När kunderna sedan pressar hårt på tiderna, tvingas man välja mellan att ta genvägar i arbetet för att spara tid, eller att ta konsekvenserna av en försening, vilket kostar i rykte. Ofta leder detta till dåliga arbeten men som SER bra ut, vilket vi ser ofta under våra besiktningar.

Vi upplever att kunder ofta gör sina offertval med starttid och pris som högsta prio. Om man tänker i ovanstående beskrivande perspektiv, vilka företag är det då som kan komma snabbt och samtidigt ge lägst pris? Kan vara ett storföretag med många anställda och hög debiteringsgrad som kan ge bra priser och snabb respons. Kan också vara ett mindre företag som har dåligt med jobb pga bristande kvalitet. Tänk dig för när du väljer entreprenör! Det är inte alltid som man tror.

Vi på PAPPA TAK AB har valt att lägga ut vårt arbetsschema, under ”TJÄNSTER” i menyn, med anonyma numreringar eller alias på våra kunder för att du som precis accepterat vår offert, öppet ska kunna se när vi lyfter upp material och när vi har tänkt komma och jobba hos just dig! Helt enkelt för att visa vårt vardagspussel och att vi inte alls har glömt eller struntat i dig som kund!

 

Leave a Reply